سیناپس، تضمین موفقیت و تجاری شدن ایده‌های فن‌آورانه در حوزه محصولات و خدمات تشخیصی

سیناپس، تضمین موفقیت و تجاری شدن ایده‌های فن‌آورانه در حوزه محصولات و خدمات تشخیصی

نخستین شتاب‌دهنده محصولات IVD ایران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری افتتاح شد. سیناپس، نخستین شتاب‌دهنده محصولات IVD کشور، با چشم‌انداز تبدیل‌شدن به پربازده‌ترین شتاب‌دهنده محصولات IVD در منطقه تا پنج سال آینده، روز سه‌شنبه دوم بهمن‌ماه به‌طور رسمی افتتاح و آماده پذیرش ایده‌های محصول محور از تیم‌های مختلف گردید.

مراسم افتتاحیه این شتاب‌دهنده با حضور جناب آقای دکتر جدی تهرانی رئیس کارگروه پزشکی ستاد توسعه زیست‌فناوری، جناب آقای دکتر رسائی رئیس کمیته IVD ستاد توسعه زیست‌فناوری، دکتر مهبودی رئیس هیئت‌مدیره شرکت دارویی سیناژن و آریوژن، دکتر سمیعی رئیس محترم آزمایشگاه مرجع سلامت، مهندس مختاری رئیس اداره نظارت بر تولید وکنترل کیفی و مهندس حیدری رئیس اداره تجهیزات و فرآورده‌های آزمایشگاهی اداره کل تجهیزات پزشکی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جناب آقای بهروز تهرانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیشتازطب، به‌عنوان سرمایه‌گذار راه‌اندازی شتاب‌دهنده سیناپس، پس از بیان تاریخچه مختصری از صنعت IVD، به نقش محوری محصولات IVD در سلامت افراد از پیش‌بینی، تشخیص و درمان تا پیش‌آگهی بیماری‌ها اشاره کردند. ایشان رشد سالانه بازار جهانی IVD را بیش‌تر از حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دانسته و بازیگر اصلی آینده صنعت پزشکی را پلتفرم‌های تشخیصی با توانائی پیش‌بینی زودتر و سریع‌تر بیماری‌ها دانستند. ورود کمپانی‌های بزرگی از قبیل اپل و مایکروسافت به حوزه تشخیص زودهنگام بیماری‌ها نشان از اهمیت این حوزه در آینده نظام سلامت دارد. ایشان چند تخصصی بودن و گستره وسیع محصولات IVD را از مهم‌ترین چالش‌های جهانی این صنعت دانستند که خود مستلزم تیم‌سازی صحیح و نزدیک‌تر شدن تخصص‌های مختلف برای خلق محصول است. به گفته ایشان طبق مطالعات صورت گرفته، ارزش تولیدات داخلی IVD حدود ده درصد از کل بازار کشور بوده که با نقش‌آفرینی هفتاددرصدی شرکت‌های تولیدی داروئی از بازار کشور فاصله قابل‌تأملی دارد. ایشان با اشاره به وجود ضعف در قوانین موجود، عدم اتخاذ استراتژی انتقال تکنولوژی، واردات محور بودن قوانین رگولاتوری، بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی، مشکلات شناختی تیم‌ها و شرکت‌های جوان از بازار و عدم وجود بانک اطلاعات و آمارنامه IVD را از عوامل محدود کننده اصلی توسعه صنعت IVD دانستند که نتیجه‌ی آن ایجاد یک اکوسیستم ناکارآمد و تشکیل قارچ‌گونه شرکت‌های تولیدی کوچک با رشد مقطعی و محدود است که تاثیرگذاری اندکی هم دارند.

بهروز تهرانی بهره‌گیری از زیر ساخت‌های شرکت‌های باسابقه بخش خصوصی و حمایت معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری همانند الگوی شتابدهنده‌های حوزه بیوتکنولوژی دارویی را از موفق‌ترین مدل‌های توسعه در کشور بر شمردند که لزوم ایجاد ساختار‌های مشابه حمایت محور، برای تلاقی و نزدیک‌تر شدن صاحبان ایده و فن، خبرگان بازار و سرمایه گذاران است را دوچندان می‌کند.

در ادامه‌ی مراسم افتتاحیه شتاب‌دهنده سیناپس، دکتر وحید یونسی مدیر عامل این شتاب‌دهنده، سیناپس را فضایی برای پیوند صاحبان ایده، مربیان مجرب و سرمایه گذاران حوزه محصولات تشخیص آزمایشگاهی دانستند و شکل‌گیری سیناپس را حاصل تحلیل دقیق چالش‌ها و پتانسیل‌های صنعت IVD کشور و تجربه موفق شتاب‌دهنده‌های فن‌آوری محور در کشور بر شمردند. مدیر عامل سیناپس، توسعه وتجاری‌سازی کیت‌ها، تجهیزات، نرم‌افزارها و خدمات تشخیصی را زمینه اصلی فعالیت این شتاب‌دهنده و ماموریت سیناپس را حرکت در مسیر سند توسعه زیست فن‌آوری به منظور جبران خلا تکنولوژیک حوزه‌های مختلف IVD و ورود حداکثری محصولات و خدمات فن‌آورانه به بازار داخل و خارج کشور دانستند.
دکتر یونسی ویژگی‌های متمایز شتاب‌دهنده‌های فناوری محور در مقایسه با دانشگاه‌ها و سایر ساختارهای دولتی را حضور مربیان داخلی و خارجی با کارنامه موفق در کسب وکار و صنعت IVD برشمردند که در توانمند‌سازی تیم‌ها، کاهش ریسک و تضمین ورود ایده به بازار موثر خواهد بود. به گفته ایشان، مشاوران و مربیانی که در سیناپس حضور دارند، شناخت دقیق و ملموسی از صنعت و نیاز بازار داشته تا فاصله‌ی میان محققین، صنعت و بازار از میان برود. تنوع در مدل‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های پذیرفته شده، شناخت عمیق از نیاز مشتری و تضمین فروش فن‌آوری و محصولات خلق شده توسط تیم‌ها در انتهای مسیر شتاب‌دهی از ویژگی‌های بارز سیناپس است.

خدمات سیناپس در فضایی به وسعت شش‌صدمتر مربع در دو بخش Dry lab و Wet Lab است. این مجموعه مجهز به تجهیزات پیشرفته R&D بوده و فضای کار اختصاصی، فضای آموزشی، اتاق فکر و ورک‌شاپ را در خود جای داده است.
دکتر یونسی، شاخص‌های اصلی پروژه‌های پذیرفته شده برای ورود به مسیر شتاب‌دهی و حمایت‌های سیناپس را تمرکز بر محصولات و تکنولوژی‌های ارزبر و ثروت آفرین، محصولات الویت‌دار نظام سلامت، پتانسیل ورود به بازارجهــانی، عدم تشابه با محصولات داخلی موجود در بازار و انطباق با روند جهانی تکنولوژی و الگوریتم‌های تشخیصی بر شمردند.
فرآیند ورود به سیناپس با دریافت ایده و بررسی شاخص‌های اولیه پذیرش در طی دوهفته آغاز می‌گردد. در ادامه در مرحله‌ی پیش‌شتاب‌دهی و در بازه‌ای یک تا چهار ماهه، پروژه‌ها به لحاظ  امکان سنجی، تیم‌سازی و طرح کسب و کار توانمند می‌گردند. به علاوه در این دوره مربیانی در حوزه شناخت بازار و قوانین حقوقی و رگولاتوری همراه تیم‌ها خواهند بود.

شتابدهی در بازه‌ی هشت تا هجده ماهه‌ با در اختیار قراردادن تجهیزات و حمایت‌های مالی به منظور تولید فن‌آوری یا محصول صورت می‌پذیرد. با تحلیل دقیق و حضور مربیان شناخته شده، سیناپس خود را متعهد به فروش فن‌آوری حاصل، تاسیس شرکت دانش بنیان و یا مشارکت با سرمایه‌گذار خطر پذیر می‌داند.

 

مدیر عامل سیناپس در انتها با اشاره به چند عاملی بودن موانع توسعه این صنعت، اکوسیستم صنعت و بازار IVD کشور را مساعد واردات با دوره بازگشت سرمایه کوتاهتر و ریسک کم‌تر دانست و بر لزوم تشکیل ائتلاف با سازمان‌هایی از قبیل معاونت تحقیقات و فن‌آوری و غذا و داروی وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور بر طرف ساختن موانع تولید و صادرات محصولات IVD تاکید کردند.

در ادامه ‌آقای دکتر محمود جدی تهرانی رئیس کارگروه پزشکی ستاد توسعه زیست فن‌آوری با اشاره بر توجه ویژه معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در شکل‌گیری و ایجاد شتاب‌دهنده‌‌ها بر نقش مهم شرکت‌های باسابقه در نیل به مرتفع ساختن خلأ تکنولوژیک و تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان اشاره کردند چرا که این شرکت‌ها فهم عمیقی از بازار داخل و خارج، قوانین رگولاتوری و ثبتی، منابع تحقیق و توسعه، تولید و سرمایه‌گذاری قابل قبول دارند. ایشان با اشاره به ریسک و تاثیر تحریم‌ها در روند واردات محصولات سلامت محور، برهه کنونی را موقعیت مناسبی برای شناخت تیم‌های صاحب ایده و فن و توانمندسازی و حمایت از آن‌هادر جهت تولید و رفع نیازهای کشور دانستند.

جناب آقای دکتر مهبودی رئیس هیئت مدیره شرکت دارویی سیناژن و آریوژن، ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این شتاب‌دهنده به تجربه موفق دو ساله شتاب‌دهنده پرسیس‌ژن در شتاب‌دهی و تجاری‌سازی ایده‌های دارویی و جلوگیری از خروج استعدادهای کشور اشاره کردند و آمادگی و تمایل پرسیس‌ژن را برای همکاری‌های مشترک با سیناپس اعلام کردند.
مهندس مختاری، رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی، IVD را یک حوزه مهم و استراتژیک در تجهیزات پزشکی دانستند و بر نیاز به توجه و حمایت همه ارگان‌ها در شتاب‌دهی و تسهیل شرایط تولید، از طراحی و کنترل کیفی تا تجاری‌سازی این محصولات تاکید کردند.

پس از این جلسه، بازدید از بخش‌های مختلف شتاب‌دهنده‌ی سیناپس صورت گرفت.
شتابدهنده سیناپس از این لحظه آماده دریافت ایده ها از طریق وب سایت synapseplus.ir است.

 

دانلود فایل PDF