چک‌لیست ارزیابی و مقایسه دستگاه‌های ایمونوآنالایزر، سل‌کانتر و اتوآنالایزر

چک‌لیست ارزیابی و مقایسه دستگاه‌های ایمونوآنالایزر، سل‌کانتر و اتوآنالایزر

گروه پشتیبانی ماهنامه اخبار آزمایشگاهی

انتخاب و خرید تجهیزات یکی از دغدغه های اصلی مدیران و مسئولین آزمایشگاه‌ها می‌باشد. بدیهی است هر چه دستگاه پیچیده‌تر و گران‌تر باشد دغدغه و استرس بیشتری را تحمیل می‌کند. هر چه اطلاعات ما راجع به نوع کالایی که خواهان خرید آن هستیم بیشتر باشد آسودگی و آرامش بیشتری در فرایند انتخاب خواهیم داشت. در مقاله انتخاب و خرید تجهیزات آزمایشگاهی که در شماره 158 ماهنامه منتشر گردید توضیح داده شد که قبل از خرید چه الزامات و پارامترهایی را موردتوجه قرار دهیم تا در انتخاب یک تجهیز دچار اشتباه نشویم. در این نوشته  می‌خواهیم به‌طور ویژه در خصوص  سه دستگاه اساسی یعنی ایمونوآنالایزر، سل‌کانتر و اتوآنالایزر تمرکز کنیم.

آنچه که ما از تعامل طولانی با مدیران و مسئولین آزمایشگاه‌ها دریافته‌ایم این است که علیرغم صحبت‌های ده‌ساله در خصوص استانداردسازی، در تعداد قابل‌توجهی از موارد، فرایند خرید تجهیزات  کمتر تابع اصول از پیش تعیین‌شده بوده و نقش تصادف و عوامل جانبی در آن بالاست. به‌کرات اتفاق افتاده که  همکارانی پس از خسته شدن از کارکرد بد یک تجهیز با دفتر ماهنامه  تماس گرفته و خواهان معرفی مثلاً یک سل کانتر یا اتوآنالایزر خوب شده‌اند. راستی اگر کسی از شما خواهان معرفی یک اتومبیل خوب باشد کدام خودرو را معرفی می‌کنید؟ بنز؟ بی ام دبلیو؟ هیوندایی؟ سمند؟ …

بدیهی است اگر واقعاً بخواهیم پاسخ مناسبی بدهیم باید اطلاعات بیشتری از خواسته‌ها و نیازها و امکانات خریدار داشته باشیم. اتومبیل خوبِ مطلق وجود ندارد بلکه بعضی اتومبیل‌ها تحت شرایطی برای برخی افراد مناسب‌تر هستند. حتی برای کسانی که هیچ محدودیت مالی هم ندارند نمی‌توان بدون در نظر گرفتن شرایط پیش‌گفت اتومبیل خاصی را توصیه کرد. برخی سرعت و شتاب خودرو برایشان مهم است، گروهی به زیبایی و راحتی آن اهمیت می‌دهند و عده‌ای هم ایمنی برایشان اولویت دارد. اگر شما از مصرف بالای سوخت یک خودروی خاص مطلع باشید و بازهم نسبت به خرید آن اقدام کنید تصمیم شما قابل‌احترام است اما اشکال وقتی است که اصلاً توجه نکنید که مصرف سوخت هم آیتم مهمی می‌تواند باشد و پس از خرید متوجه اهمیت آن شده و دچار پشیمانی شوید. در مورد تجهیزات آزمایشگاهی هم وضع به همین منوال است، باید بدانید که چه آیتم‌هایی را در خصوص یک تجهیز می‌توان ارزیابی نمود، کدام‌یک برای شما مهم‌تر است و از بررسی کدام ویژگی می‌توان صرف‌نظر کرد. گرچه برخی از صاحب‌نظران معتقدند که فرآیند خرید حتی در مورد کالاهای تخصصی صرفاً یک مسیر منطقی را طی نمی‌کند و از ضمیر ناخودآگاه و احساسات فرد تأثیر می‌پذیرد. به‌عبارت‌دیگر ابتدا ضمیر ناخودآگاه (بخوانید دل یا احساس) ما چیزی را انتخاب می‌کند و آنگاه عقل برای آن انتخاب توجیه منطقی می‌تراشد. لذا به‌کرات مشاهده می‌کنیم که هر عیبی را می‌توان از نگاه دیگر حسن جلوه داد. با اتکا به همین دیدگاه بود که کمپانی فولکس‌واگن، با شعار think small ، توانست قورباغه‌های کوچک خود را به بازار اتومبیل آمریکا رخنه دهد و سود زیادی از آن بازار نصیب خود سازد. به‌هرحال حتی اگر هم به تأثیر احساس و ناخودآگاه بر فرایند خرید معتقد باشیم بازهم نمی‌توانیم نقش اطلاعات و آگاهی را منکر شویم. آیتم‌های در نظر گرفته شده در چک‌لیست‌های زیر مواردی هستند که موردتوجه نهادهای ذیصلاح بین اللمللی همچون کالج پاتولوژیست‌های آمریکا بوده و در  ارزیابی تجهیز مربوطه مورداستفاده واقع می‌شوند. با در نظر داشتن این چک‌لیست احتمالاً نکته مهمی در  بررسی و مقایسه دستگاه از قلم نخواهد افتاد و با آگاهی بیشتری می‌توانید نسبت به انتخاب و خرید اقدام نمایید.

 

اطلاعات مربوط به مقایسه دستگاه‌های ایمونوآنالایزر در ایران:

 

اطلاعات مربوط به مقایسه دستگاه‌های سل‌کانتر در ایران:

 

 

اطلاعات مربوط به مقایسه دستگاه‌های اتوآنالایزر در ایران:

 

دانلود فایل PDF

دانلود فایل PDF