لزوم اعلام مشکلات عدم امکان حواله ارزی ثبت سفارشات تجهیزات پزشکی در سامانه اعلام مشکلات بانکی و گمرکی

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی، مهندس روح اله مزینانی معاون اجرایی و برنامه ریزی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: با توجه به گزارش­‌های واصله مبنی بر بلوکه شدن ارز ثبت‌سفارشات تجهیزات پزشکی در برخی حساب‌های بانک‌­های کارگزار نظیر هالک بانک ترکیه، به منظور پیشگیری از ایجاد وقفه در تأمین تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور، آن دسته از تأمین‌کنندگانی که علی رغم خرید (تأمین) ارز با گذشت زمان غیر معمول به دلیل تحریم های بانکی ظالمانه آمریکا موفق به انجام حواله ارز به ذینفعان خارجی اعم از بانک­‌های اروپایی یا آسیایی نشدند که این امر موجب اخلال در تأمین تجهیزات پزشکی و راکد ماندن سرمایه در گردش تأمین‌کنندگان شده است، می‌توانند مشکل بانکی خود را به همراه کل مشخصات ثبت‌سفارش در سامانه اعلام مشکلات ثبت‌سفارش، بانکی و گمرکی imed.ir (با انتخاب گزینه عدم انتقال وجه) درج نمایند. وی افزود: با هماهنگی انجام شده با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از دریافت و تجمیع اطلاعات ضمن انعکاس موضوع پیگیری لازم تا اخذ نتیجه انجام خواهد شد. مهندس مزینانی گفت: همچنین باتوجه به سوالات و شبهات متعدد مطروحه برخی تأمین‌کنندگان در خصوص رفع تعهدات ارزی، بدیهی است مهلت تعیین شده برای رفع تعهدات ارزی مطابق بخشنامه شماره 97/451869 مورخ 97/12/18 بانک مرکزی به شرح ذیل، ربطی به موضوع فوق الذکر ندارد چرا که ثبت سفارشات فوق الذکر هنوز در مرحله تأمین ارز می‌باشند و مرحله انتقال ارز از بانک کارگزار به حساب ذینفع مسدود و متوقف شده است. ” بخشنامه شماره 97/451869 مورخ 97/12/18 بانک مرکزی: واردکنندگان مکلفند ظرف 6 ماه برای کالاهای تجاری و 9 ماه برای مواد اولیه پس از حواله ارزی، نسبت به ارائه اسناد حمل به بانک عامل اقدام و متعاقب آن ظرف 3 ماه نسبت به ترخیص کالا و ارائه پروانه گمرکی اقدام نمایند. “.